اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 4595
1392/11/03 - 09:50
موفقیت 80 درصدی عمل پیوند سلول های بنیادی در بیمارستان شریعتی

یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین با بیان اینکه در بیمارستان شریعتی نزدیک به پنج هزار پیوند صورت گرفته است گفت:طبق آمار کلی و نتایج درمانی 79 الی 80 درصد این پیوندها موفقیت آمیز بوده است.

دکتر محمد جهانی، استاد دانشگاه تهران، فوق تخصص خون و سرطان بالغین و قائم مقام مرکز تحقیقات خون و سرطان بالغین بیمارستان شریعتی در گفت و گو با "بنیان " اظهار داشت: از شایع ترین اختلالاتی  که پیوند سلول های بنیادی در درمان آن ها موفقیت آمیز بوده است می توان به  سرطان های خون ، مخصوصا نوع حاد ALM   و  ALA   اشاره کرد که برای درمان آن ها از پیوند مغز استخوان استفاده می شود.
وی در ادامه به انواع بیماری هایی که در بیمارستان شریعتی برای درمان آن ها از پیوند سلول های بنیادی استفاده می شود اشاره کرد و افزود: ما در حال حاضر برای درمان  بیمار هایی که نارسایی مغز استخوان دارند ، بیماری های ژنتیکی که در اطفال روی می دهد، سرطان خون، بدخیمی های خونی ، بیمارانی  که سکته های قلبی کردند ، بیمارانی که سر استخوان ران آن ها از بین رفته است از پیوند سلول های بنیادی استفاده می کنیم.

وی در خصوص کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های کبدی و روده بزرگ اظهار داشت :  در حال حاضرپیوند سلول های بنیادی برای درمان این بیماری ها انجام نشده است.
دکتر جهانی در ادامه با اشاره به اینکه میزان شیوع تالاسمی در کشور ما  بالا است افزود: همچنین برای درمان تالاسمی می توان از پیوند سلول های بنیادی استفاده کرد و این فعالیت در بیمارستان شریعتی انجام می شود.اگر بیمار تالاسمی پیوند موفق داشته باشد دیگر نیازی به تزریق خون ندارد.
این فوق تخصص خون و سرطان بالغین با تاکید بر اینکه برای پیوند سلول های بنیادی هم می توان از سلول های فرد بیمار و هم اعضای خانواده بیمار بهره برد توضیح داد: پیوند با هر دو روش انجام می شود.اگر سلول های بنیادی از فرد بیمار گرفته شود و به خودش تزریق شود اوتولوگ نام داشته و در بیماری های خاص کاربرد دارد. چنانچه  پیوند از خواهر یا برادری که از نظر مارکر های ژنتیکی با بیمار هماهنگ است انجام شود آلوژن نام دارد.اکثر پیوندهای شفا بخش پیوند آلوژن است و پیوند اوتولوگ فقط طول عمر بیمار را زیاد می کند.
پایان مطلب/
 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved